Co-learning in Uganda

M.E.E.T training in Uganda

Vandaag ben ik terug gekomen na twee weken Uganda te zijn geweest. De eerste week heb ik de M.E.E.T-training (Mutolere Event of Educational Transformation) gegeven samen met twee Nederlandse en vier Ugandese collega’s.

Het was een ambitieus programma. Met vijf scholen (voortgezet onderwijs en ambachtscholen) in het kleine dorp  van verschillende denominaties en een mix van docenten en studenten samenwerken aan een eigen leervraag van een groep. Via creative thinking sessions hebben we de onderwerpen die voor de deelnemers belangrijk zijn op tafel gekregen. Vanuit eigen betrokkenheid en interesse zijn de groepen geformeerd. Elke groep een eigen thema met een eigen vraag. Een week lang onderzoeken, uitzoeken, discussiëren, plannen maken. Een nieuwe vorm van werken voor de deelnemers. Anders dan anders. En voor mij en mijn Nederlandse collega’s was het ook een leerproces! Hoe ga je er mee om dat je niet alles verstaat wat de deelnemers zeggen in hun lokale Engels?  Hoe ga je om met een ander besef van tijd? Hoe ga je om met een ander besef van wat een goede opbrengst is? Met hiërarchie?

 Flexibiliteit en creativiteit

Uiteraard ging de tijdsplanning niet zoals gepland. Want een onverwacht bezoek van een hoogste regionale politicus die van dit programma heeft gehoord en daar absoluut iets aan bij wil dragen, sla je natuurlijk niet af! Maar een speech korter dan 45 minuten is hier not done…. ;-). En natuurlijk hadden we vooraf geen rekening gehouden met het gegeven dat een aantal studenten nog drie kwartier moeten lopen om thuis te zijn en het daar al vroeg donker is. En op het moment dat je een digitale presentatie wilt houden op de school waar ze wel een beamer hebben, valt natuurlijk precies die dag de stroom uit. Improviseren, niet van slag raken en gewoon doen wat wel kan, zijn dan belangrijke vaardigheden!

Opbrengsten van de training

Terugkijkend zien we de volgende opbrengsten:

  • De noodzaak ingezien dat ondernemerschapsvaardigheden in het onderwijs gestimuleerd kunnen worden door als school allerlei projecten opzetten om zelf ook ondernemender te zijn   (groenten verbouwen en kleinschalige veeteelt)
  • Talentontwikkeling voor zowel docenten als studenten actief te stimuleren en uit te dragen
  • Active learning als instrument om de betrokkenheid en eigenaarschap van het leren te versterken
  • Een eigen projectgroep gaat nu verder met de vijf tot zes scholen, waarbij elke school een eigen MEET-club heeft die een klein budget voor projecten kan aanvragen om zo hun plan op poten te zetten.

Het is een start, het is uniek, het is goed ontvangen en mensen waren erg betrokken. En het is ook afwachten wat er gaat gebeuren. Maar ik heb echt vertrouwen in een aantal mensen daar die nu willen en ook zullen gaan.

Kado

Het allermooiste kado kwam toch van een van de studenten. Een jongen die de hele week wat verlegen deelnam aan de talentontwikkelingsgroep. Bij de uitreiking van het certificaat van deelname fluisterde hij mij snel in mijn oor: “thank you madam for helping me find my talent. I’m very happy now”

 

 

P.s. Mijn persoonlijke verhaal waarom ik met MM2M ben gestart, kun je hier lezen!